Al eerder verschenen er artikelen over dat jongeren bewuster omgaan met voedsel, ook wel de foodie trend genoemd. Jongeren vinden goede en gezonde voeding met een duidelijke herkomst steeds belangrijker. Deze trends kwam halverwege 2014 op. Naast dat we zien dat jongeren steeds bewuster bezig zijn met voeding, zie ik op social media dat steeds meer jongeren bezig zijn met een combinatie van voeding en fitness. De fitness & food blogs zijn de nieuwe beauty & fashion blogs. Want strong is the new skinny!
Gespierd is het nieuwe dun
Dun willen zijn is iets wat al tijden speelt onder meiden. Wellicht ook onder invloed van de media. Krachttraining was voorheen echt iets voor mannen en jongens. Maar nu zijn ook meiden niet meer vies van liften. Jongeren vinden het steeds belangrijker om goed voor hun lichaam te zorgen, daar is goede voeding een onderdeel van, maar ook sporten en trainen. Met serieuze doelen. In plaats van zo weinig mogelijk eten en zoveel mogelijk bewegen, gaat het nu juist om goed en gezond eten. Want wie veel traint moet wel voldoende brandstof hebben. De koolhydraten mogen weer! Ze willen goed voor hun lichaam zorgen, het gevolg daarvan is dat je lichaam er ook goed uit gaat zien.
Bij jongens was het normaler om een wasbordje te willen en er voor te trainen. Gespierd is het nieuwe dun, geldt dan ook vooral voor de meisjes. Weg met het onzekere, te dunne meisje, het is tijd voor de sterke vrouw!
Waarom strong is the new skinny?
Waarom willen meiden nu ineens gespierd zijn? Waar komt dat vandaan? Er zijn verschillende redenen voor te bedenken. Er komen steeds vaker vrouwelijke atleten op tv. Tijdens de zomerspelen van 2012 zagen we voor het eerst in de geschiedenis dat er meer zendtijd is besteed aan vrouwen dan aan mannen, blijkt uit onderzoek.
Misschien is het ook wel een nieuwe vorm van emancipatie. Vrouwen worden steeds minder afhankelijk van mannen doordat ze hun eigen brood verdienen. Tevens kiezen ze steeds vaker voor zichzelf, voor dingen waar ze blij van worden. Een vrouw hoeft niet meer zacht en afhankelijk te zijn, maar wil sterk zijn en laten zien dat goed voor zichzelf kan zorgen. Meiden doen het dan ook niet voor de mannen, het gespierd worden, maar voor zichzelf! (sterker nog, uit recent onderzoek van VIVA blijkt dat mannen vrouwen liever met een zacht laagje hebben)
Ook zien we steeds meer sporten waarbij krachttraining gepromoot wordt, bijvoorbeeld Crossfit. Maar ook Jillian Michaels en Kayle Itsines met de Bikini Body Guide zijn razend populair. Hierbij moet je je opdrukken en met gewichten werken. Het gaat niet meer over hoe weinig je eet en hoe dun je bent, maar hoeveel gewicht je kunt wegdrukken. Het is iets om trots op te zijn. De workouts kenmerken een korte tijdspanne, maar een intensieve workout. Het zijn ook workouts die ingepland kunnen worden in een druk leven.
Helaas wordt er nog steeds vooral gekeken naar het lichaam van vrouwen, in plaats van naar wat ze bereikt hebben. Experts geven toe dat het niet erg is dat vrouwen steeds meer bezig zijn met het opbouwen van spieren. Het is bewezen dat gespierder zijn osteoporose voorkomt, het metabolisme boosts, balans en stabiliteit verbeterd en het immuunsysteem er beter van wordt. Anderzijds is het voor jongeren onder de 16 niet verstandig om aan krachttraining te doen en maakt de bond voor fitness en krachtsport zich hier zorgen om.
Elkaar motiveren via social media
Op het, onder jongeren, populaire platform Instagram ontstaan fitness en food communities waar meiden en jongens elkaar motiveren. Hieronder vind je een aantal voorbeelden. Het zijn allemaal girls/boys next door, die op een bepaald punt fitter wilden worden en aan de slag gingen met strong is the new skinny. Ze geven maaltijd en trainingstips. Ze laten transformatie foto’s zien (hoe begonnen zij) en promoten dat meiden zichzelf moeten zijn, in plaats van onzeker en niet willen eten. Sommige hebben een blog en gebruiken ook andere kanalen en anderen zitten alleen op Instagram.
Carmen Kentelaar (20) – @Carmenketelaar – 16,1k volgers op Instagram
Jenny Alvares van Nee (21) – @Healthyfans – 40,1k volgers op Instagram
Joy Bouwmeester (21) @Jbbouwmeester – 9,3k volgers op Instagram
Nigel van der Horst (24) @ChefMetLef – 12,1k volgers op Instagram
Gisele (25) @Gigigisele – 18,6k volgers op Instagram
Ook ontstaan er via verschillende hashtags communities zoals #fitgirlcode #fitdutchies #thekaylamovement #BBG
Strong is the new skinny, in de media
Ook in de media zien we deze trend verschijnen. De modellen van Victoria Secret hebben een wasbordje en zij zijn niet het enige merk die er mee bezig zijn.
Het nieuwe issue van Linda Meiden besteedt aandacht aan “work that ass” en er pronken drie meiden met abs op de voorpagina. Ook de populaire blog NSMBL.nl plaatst om de zoveel tijd een stuk van de 27 jarige Tom Barten van Personal Body Plan, waar hij zijn scherpe visie geeft op eten en trainen.
Daarnaast poppen er allerlei sportcommunities op zoals de Fitgirlcode, een webshop en platform speciaal gericht op meiden.
Keerzijde?
Ik zal eerlijk zijn als ik soms ook bang ben voor de keerzijde van strong is the new skinny. Het gaat natuurlijk nog steeds over meisjes die niet tevreden zijn met hun lichaam. En leidt dit bij sommige meiden tot anorexia? Of het nieuwe orthorexia? En is het voor iedereen weggelegd om een strakke buik te krijgen? Maar overall gezien vind ik het heel positief dat steeds meer jongeren gezonder gaan eten, meer gaan sporten en beter voor zichzelf zorgen. En zeker als de bovenstaande rolmodellen het goede voorbeeld geven aan jongeren.
Wat vind jij van strong is the new skinny?
Wil je op de hoogte blijven van de laatste jongerentrends? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
No Comments